....Free Movement
Kolekce podzim/zima 2016 vyniká čistotou formy. Vychází ze základního zobrazení dvourozměrného tvaru v kombinaci s kontrastním pohybem. Výsledkem jsou střihově ojedinělé modely s minimem krejčovských zásahů. Představu kontinuální křivky podporují čistě přírodní materiály jako hedvábí, vlna, bavlna a kašmír. To vše v barvách ledu a lišejníku.
Základní myšlenkou kolekce je pohyb. Výchozí podnět poskytuje tkanina, která nositele objímá, obaluje a obmotává. Materiál je zde spolutvůrcem. Pohyb oděvu na těle myšlenku modelu rozvíjí a završuje. Gradace pohybu je rozfázovaná do tří principů.
Princip 1: Prvotní je statická linka, která na papíře vytváří dvojrozměrné zobrazení tvaru, obrys modelu. Klasická krejčovina se zde neuplatňuje, oděv není nijak tvarován na tělo. Původní linka se objevuje ve formě negativního švu, který zdůrazňuje výchozí tvar. Model ožívá až na těle nositele.
Princip 2: Inspirací je lehký pohyb látky v různých směrech. Modely tvořené na tomto principu zahalí nositele do jednoho nebo svou kusů tkaniny. Oděv je minimálně členěný, k tvarování slouží jen nezbytně nutné krejčovské prvky. S oblým pohybem kolem těla kontrastují negativní švy a ostré hrany.
Princip 3: Design vychází z dynamicky rozpohybovaného materiálu. Jediný kus látky obtáčí postavu několikrát. Vzniká tak měkčí, oblá silueta, která postavu obklopuje za pomoci minimálních krejčovských zásahů. Záměr a tvarová proměnlivost modelu vyniknou až v pohybu,
na těle konkrétního člověka.
.
.
..
Free Movement
The Fall/Winter 2016 collection is so far the purest in terms of form, combining 2D shapes with contrasting movement. The outcome is uniquely constructed models with a minimum of cuts and seams. The sense of a flowing curve is enhanced by natural materials such as silk, wool, cotton, and cashmere. The colour scheme resembles ice and lichen.
Movement is a central idea of zhe collection. It is the fabric which provides the initial impulse, embracing, wrapping and enveloping the figure. The creative process is informed by the material. The way in which garments move on the body further develops and completes the idea of each model. The increasing dynamism of movement is projected onto a continuum of three principles.
Principle 1: The design process begins with a static line, creating a 2D form on paper – the model outline. Classic couture does not apply here since the garment is not fitted to the body. The initial line takes on the form of a negative seam, highlighting the original form. The garment only comes to life on the wearer’s body.
Principle 2: Light movement of a fabric in different directions is the main inspiration here. Models following this principle envelope the wearer in one or two pieces of fabric. The garment minimises the use of seams; fitted to the body only by means of essential darts. The soft movement around the body is in sharp contrast with negative seams and protruding edges.
Principle 3: These models are inspired by the dynamic movement of material. A single piece of fabric envelopes the figure several times, resulting in a softer, rounded outline which cloaks the body, using a minimum number of seams and darts. The intention and changeable character of the garment only becomes evident in motion, when worn by a particular person.
.
....